Online winkelen is niet meer weg te denken uit onze maatschappij en het aantal internetaankopen zit nog altijd in de lift. Corona heeft daar nog een schepje bovenop gedaan. In de eerste helft van 2020 kocht 71 procent van de Nederlanders van 12 jaar of ouder iets online. Dat komt neer op ongeveer 10,7 miljoen mensen, 11 procent meer dan een jaar daarvoor (CBS, 2021).
Op 7 februari 2022, tijdens de Nationale Conferentie Circulaire Economie, organiseert de Transitieagenda Consumptiegoederen de digitale sessie ‘Webshops als circulaire koplopers’.
Gaan online winkelen en duurzaamheid samen? Steeds meer webshops werken met duurzaamheidsfilters. Maar moet je als consument letten op energielabels, het percentage gerecycled materiaal, arbeidsomstandigheden of watergebruik? En hoe betrouwbaar zijn de ‘duurzame’ filters die webshops aanbieden eigenlijk? Een transparante en uniforme duurzaamheidsfilter voor de miljoenen producten die in Nederland circuleren is zeer complex. Om consumenten inzicht te geven in de duurzaamste keuze en online verantwoorder te laten shoppen is er niet alleen meer transparantie nodig in de keten, maar ook een eenduidige certificering en heldere wetgeving.
In de digitale sessie Webshops als circulaire koplopers zoomen we in op de kansen en uitdagingen bij online winkelen. Dit doen we vanuit het perspectief van zowel consumenten als van retailers. Daarnaast verkennen we gezamenlijk de oplossingsrichtingen voor 100 procent circulaire webwinkels in 2050. Met Babette Porcelijn (onderzoeker, ontwerper en auteur van De verborgen impact en Het happy 2050 scenario), Ika van de Pas (directeur Milieu Centraal) en Ellen de Lange (Programmamanager duurzaamheid Thuiswinkel.org).
De sessie wordt geleid door Anne-Marie Rakhorst, voorzitter van de Transitieagenda Consumptiegoederen.
Meer informatie op de website: Circulaire Consumptiegoederen